Wat wil de politiek met de Amsterdamse mainports – Schiphol en de haven?
De gemeente Amsterdam is 100% aandeelhouder van het Havenbedrijf Amsterdam en 20% aandeelhouder van luchthaven Schiphol. Over de waarde en het belang van deze twee zogenoemde mainports is veel discussie. Wat zijn de lusten en de lasten van de haven en Schiphol voor Amsterdam? Met de gemeenteraadsverkiezingen voor de deur is het tijd dat de Amsterdamse politiek zich uitspreekt over de toekomst van onze lucht- en zeehaven.
De volgende politici gaan in debat:
- Marja Ruigrok, Fractievoorzitter voor VVD Amsterdam
- Bart Vink, Gemeenteraadslid voor D66 Amsterdam
- Mourad Taimounti, Lijsttrekker DENK Amsterdam
- Ger Jager, Gemeenteraadslid voor PvdA Amsterdam
- Tiers Bakker, Gemeenteraadslid voor SP Amsterdam
- Anton van Schijndel, Kandidaat gemeenteraadslid voor Forum voor Democratie
- Jasper Groen, Kandidaat raadslid Amsterdam GroenLinks & gemeenteraadslid Amsterdam GroenLinks
In de introductie geeft Jan Jaap de Graeff, voorzitter van Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur, zijn kritische blik op de bijdrage van de lucht- en zeehaven voor de groei van de Nederlandse economie. Vervolgens zoomen we in op Amsterdam. Wat betekenen de mainports nu écht voor de stad als het gaat om werkgelegenheid, maar ook milieudruk en drukte in de stad door toerisme? En verhouden de stedelijke ambities op het gebied van woningbouw zich ten opzichte van de ruimtelijke plannen van de mainports? Deze vragen stellen we aan Jeroen Slot, hoofd onderzoek en statistiek van de gemeente Amsterdam, en verantwoordelijk wethouder Udo Kock.
Schiphol
Moet de luchthaven stoppen met groeien? Vliegtuigen over de stad veroorzaken geluidsoverlast. Daarnaast blijven de toeristen via de luchthaven de stad binnenstromen. Aan de andere kant danken we de welvaart van de stad voor een groot deel aan onze luchthaven. Is een duurzame groei van Schiphol realistisch?
Haven
Een brug over het IJ, de verplaatsing van de cruiseterminal en tienduizenden woningen in de Coen- en Vlothaven. De stad lijkt de haven weg te drukken. Maar is de haven niet van cruciaal belang voor werkgelegenheid en logistiek en ook voor de realisatie van de energietransitie in de regio?