Wat een sterke, en goed getimede, lobby-actie van VNO-NCW West. Met speciale dank aan Floris-Jan Blok en Milos Labovic. You go guys! Dit was dinsdag 21 mei. En op woensdag 22 mei mocht ik zelf nog wat toelichting geven in het LobbyPanel bij BNR Nieuwsradio (vanaf 04:35 min)!
Er moet meer geld in de Noord/Zuidlijn richting Hoofddorp worden gestoken, vinden ondernemers in Noord- en Zuid-Holland. Daarom is de oproep van onder meer de RAI en Luxury Hotels of Amsterdam aan de Tweede Kamer is dan ook om daar snel werk van te maken, zegt Floris-Jan Blok, belangenbehartiger Noord-Holland bij VNO-NCW West. Lees ook het artikel in het Parool.
Moet je horen 4 min 25 sec
Blok benadrukt dat de oproep niet alleen afkomstig is van bedrijven in de hospitality en de culturele sector, maar ook vanuit zorg- en onderwijsinstellingen. ‘Veel studenten van de Vrije Universiteit zijn afhankelijk van een goede ov-verbinding, maar ook van de grootste werkgever van Amsterdam-Zuid, het Universitair Medisch Centrum, zijn niet alle medewerkers woonachtig in Amsterdam. En ze moeten wel elke dag dit drukke ov-knelpunt trotseren.’
Ook internationale verbindingen als de Eurostar, Thalys en de ICE lopen allemaal door de Schipholtunnel
Floris-Jan Blok
Het belang voor de rest van Nederland zit volgens Blok in het feit dat de verlengde metrolijn ook via Schiphol loopt. Daardoor wordt de Schipholtunnel ontlast en dat is één van de belangrijkste verbindingen van de zuidelijke Randstad naar Noord-, Midden- en Oost-Nederland. ‘Dit punt is cruciaal voor snelle, doorgaande intercityverbindingen. En ook internationale verbindingen als de Eurostar, Thalys en de ICE lopen allemaal door de Schipholtunnel.’
Veel onduidelijkheid en onrust
Er is nog 1,8 miljard euro nodig uit het investeringspakket, voor ‘de samenhang van het project’. Er is veel onduidelijkheid en onrust ontstaan doordat het demissionaire kabinet wél geld toezegde, maar daar uiteindelijk niet mee over de brug kwam. ‘Er wás een deal. We pleiten bij het komende kabinet om door te gaan met wat er beloofd is.’ Zeker voor het vestigingsklimaat is het nakomen van afspraken en een stabiel en voorspelbaar overheidsbeleid cruciaal, zegt Blok. ‘En dat is precies wat de Noord/Zuidlijn op dit moment vraagt.’
Dat tot nu toe voornamelijk Amsterdamse clubs zijn aangesloten bij het initiatief is volgens Blok een logisch gevolg van het feit dat het de lokale kring van VNO-NCW de eerste stappen heeft gezet. ‘Dan is het logisch dat onze partnerorganisaties ook in Amsterdam gevestigd zijn.’ Dat er nog geen nieuw regeerakkoord ligt maakt het geheel nog onzeker. ‘Onduidelijk is nog hoeveel geld er is voor mobiliteit. In het hoofdlijnenakkoord wordt dat genoemd in samenhang met de woningbouwambitie, en zo moet je dit project ook zien.’
Fung Yee Liu
Blijft de schraalsprong metro 50 wel